La oss innrømme det, dere: Vi liker vel alle å få litt sånne konkrete svar på spørsmålene våre. «Hva gjøre jeg når….» «Jo, du kan gjøre dette…»

Det er vel ikke uten grunn at dagens clickbaitoverskrifter stort sett inneholder lokkende nummerlister over «slik gjør du», «sånn får du» osv.

Så jeg tenkte jeg skulle gjøre det da, komme med et sånt konkret svar på disse spørsmålene. Ett svar som egentlig svarer på de fleste av spørsmål alá disse:

«Hva gjør jeg når hesten stopper opp på tur og ikke vil gå videre?»

«Hva skal jeg gjøre når hesten biter?»

«Hva skal jeg gjøre når hesten skraper på stallgangen?»

«Hva skal jeg gjøre når hesten bråsnur på tur og vil løpe hjem igjen?»

«Hva skal jeg gjøre når hesten går meg ned?»

«Hva skal jeg gjøre når hesten ikke står stille?

Og så videre. Svaret vil gjelde for alle spørsmål som starter med: «Hva skal jeg gjøre når hesten…* (sett inn aktuell aktivitet/uønskede atferd her).

Men først er det greit å nevne fire avgjørende faktorer som påvirker akkurat dette svaret. Faktorer jeg tror mange av oss ubevisst legger merke til i disse situasjonene, men kanskje ikke alltid. Det å løfte dem fram i lyset og konkretisere dem synes jeg er en fantastisk idé. Tanken er orignalt hentet fra begrepet inntoning, et hjørnestensbegrep innenfor psykodynamisk psykoterapi, og det å virkelig være til stede og lese/lytte i øyeblikket med alle sansene åpne. Men det er psykoterapeut Beth Anstanding, som har konkretisert disse kanalee enda mer til å gjelde samvær med hest.

Hun beskriver fire faktorer, eller sagt enda mer detaljert: Fire forskjellige kanaler det er viktig å være bevisst samtidig, og til enhver situasjon, i samspill med hesten, og som vil påvirke svaret på spørsmålet om hva man skal gjøre når hesten gjør sånn eller slik.

Disse såkalte «bevissthetskanalene» henter inn ulik informasjon og er følgende (mine egne beskrivelser videre):

1: HVA SKJER I MENNESKET?

Altså deg. Eller meg. Den som håndterer hesten og er i situasjonen. Hva skjer i oss i øyeblikket? Hvilke erfaringer har vi med oss inn i situasjonen? La oss si vi skal gi svar på hva man skal gjøre når en hest blir redd, for eksempel. Våre erfaringer med å være i situasjoner hvor hester blir redde kommer til å være helt forskjellig. Hva slags atferd hestene har vist oss som vi tolker som redsel, hvilke verktøy vi har hatt tilgjengelig i disse situasjonene tidligere, og hva konsekvensene har vært. Hvis jeg har vært i hundre situasjoner med hester som har blitt redde, og de alle har gått bra og endt med at hestene ble tryggere, og du har vært i fire situasjoner med hester som har blitt redde, og i en av dem skadet du deg alvorlig, vil våre utgangspunkt, mentalt og kroppslig, være helt ulike. Jeg kan ikke forvente at du skal se situasjonene som jeg gjør, fordi kroppen din vil fortelle deg en helt annen historie. Vi må huske på dette og respektere dette, at vi er på helt ulike steder og med helt ukike utgangspunkt. Det er lett å glemme når vi får råd som at «det er jo bare å…» eller «det er ikke så farlig da, du kan gjøre…» og lignende.

 Vi må alle jobbe fra der vi er, ikke der vi vil være, eller der noen andre mennesker tenker at vi burde være.

En annen, og litt dypere del av denne faktoren, er bevisstgjøringen rundt hva som foregår i meg selv i situasjonen. Øker pulsen min? Stivner musklene? Begynner jeg å få masse tanker og tolkninger rundt situasjonen? Hva skjer egentlig i meg selv i denne situasjonen sammen med hesten, og hvordan påvirker dette situasjonen og hesten og min forståelse av den?

2: HVA SKJER I HESTEN?

Også en avgjørende bevissthetskanal for å kunne gi svar på spørsmål om hva man skal gjøre når. La oss fortsette refleksjonen rundt «Hva gjør jeg når hesten blir redd.» I denne kanalen her vil hesten og dens personlighet og læringshistorikk være viktig. Har noe av dette gjort at hesten reagerer raskere, eller mindre raskt, på ytre stimuli? Hvilke erfaringer har denne hesten gjort seg i lignende situasjoner tidligere? Er den håndtert av trygge eller utrygge mennesker, eller en blanding? Hva er naturlige reaksjonsmønstre for den hesten, hva slags utdanning har den, hva slags forståelse for signaler fra mennesket har den? Hva slags atferder, for dette individet, forteller oss at den er redd? Og hva slags atferder forteller oss like før den blir redd, at den kommer til å bli mer redd om et lite øyeblikk? Holder den spenninger inni seg som jeg ikke ser, eller er det andre former for subtil kommunikasjon jeg plukker opp fra hesten?

3: HVA SKJER I RELASJONEN MELLOM MENNESKET OG HESTEN?

Relasjonen mellom meg og hesten er også en viktig bevissthetskanal. Hvis vi fortsetter eksempelet med «hva gjør jeg når hesten blir redd,» ville viktige momenter i denne kanalen handle om hvor godt jeg kjenner hesten og hvor godt hesten kjenner meg. Har vi vært i lignende situasjoner tidligere, og håndtert dem sammen, eller er dette helt nytt for oss? Kjenner vi hverandres reaksjonsmønstre? Hvordan er kommunikasjonen vår, hvilke verktøy er installert, hva slags signaler har jeg lært hesten, hvordan er disse lært inn? Hvilke assosiasjoner har hesten rundt meg og min kommunikasjon? Hvor trygge er vi i hverandres selskap og hvordan kommuniserer vi med hverandre?

4: HVA SKJER I OMGIVELSENE?

Denne kanalen handler om de miljømessige betingelsene. Hvis vi er i en situasjon hvor hesten blir redd kan dette handle om hvor vi er. Hva skjer rundt? Hvor trygt er det? Er vi på vei over en trafikkert vei, eller står vi i et kryss i skogen? Er det et nødstilfelle? Er det plass for at hesten kan bevege seg? Er vi langt hjemmefra? Er hesten trygg på dette området? Har det hopet seg opp med stressorer på veien, som har ledet opp til denne situasjonen hvor hesten er blitt så redd, rett og slett et overfylt beger som renner over? Eller var det en brå, instinktiv reaksjon fra hesten? Var det mange små tegn i forkant jeg kunne ha plukket opp, som jeg ikke så? Hvor sterk er hestens redsel? Er det ting i miljøet som jeg kan kontrollere (f.eks. be traktoren stoppe opp) eller har jeg ingen kontroll på det i det hele tatt (f.eks. mye vind)  Å forstå nyansene i situasjonen man er i vil ha stor betydning for hvordan det kan være hensiktsmessig å håndtere det.

Oppsummert er det altså 4 forskjellige kanaler vi må forsøke å være bevisste i enhver situasjon med hesten, for å finne svaret på spørsmålet om hva vi skal gjøre. Disse er:

1. HVA SKJER I MENNESKET?
2. HVA SKJER I HESTEN?
3. HVA SKJER I REALSJONEN MELLOM MENNESKET OG HESTEN?
4. HVA SKJER I OMGIVELSENE?

 

(Hentet fra: The Four Channels of Ingegrated Awareness model, hentet fra boka «The Human Herdawakening our natural leadership» av Beth Anstandig)

Men svaret da? Jeg skrev jo at det fantes ett svar på alle disse spørsmålene. Det er vel det du venter på, tenker jeg!

Ok, er du klar?

Her kommer det altså.

Spørsmål: Hva skal du gjøre når hesten …* (sett inn aktuell aktivitet eller uønskede atferd her) 

Svar: Det kommer an på.

Spørmål: Kommer an på hva da?

Svar: Disse fire faktorene.

😅

Del:

Boka om hest-menneske-relasjon!

BEVISST er en bok med historier om samspillet mellom hester og mennesker, hestens små signaler og viktigheten av å bli mer bevisst hva vi selv kommuniserer uten ord.

LES MER/BESTILL BOKA HER